آخرین اخبار
کد مطلب: 146882
تجربه‌هاي يک جوان قرآني/ از جذب نوجوانان تا راه‌اندازي جلسات خانگي
تاریخ انتشار : 1400/12/23 09:28:53
نمایش : 599
مجيد رحماني، نمونه‌اي از جوانان قرآني و انقلابي چهارمحال‌وبختياري است که با پويايي و نشاط جواني و با تکيه بر سرمايه مردمي، توانسته کارهاي قرآني بزرگي را در منطقه‌اي دوردست در لردگان انجام دهد، کارهايي که هيچيک از نهادهاي متولي عريض و طويل و مسئولان و مديران تا کنون نتوانسته‌اند انجام دهند.
توجه و اعتماد به جوانان به‌ويژه در سال‌هاي اخير همواره اولويت مقام معظم رهبري بوده و ايشان در طي اين سال‌ها با انتصاب مديران جوان، پيام لزوم استفاده از ظرفيت‌هاي جوانان را به گوش همگان رسانده‌اند. ايشان اعتماد به جوانان را راه‌حل اصلي پيشرفت و تعالي در تمام ساحت‌ها مي‌دانند و در يکي از سخنراني‌ها بيان کردند: «هر جا به نسل جوان اعتماد کرديم و حداقلِ امکانات را در اختيارش گذاشتيم، پيش رفتيم».

مجيد رحماني، نمونه‌اي از اين جوانان قرآني و انقلابي چهارمحال‌وبختياري است که با پويايي و نشاط جواني و با تکيه بر سرمايه مردمي، توانسته کارهاي قرآني بزرگي را در منطقه‌اي دوردست در لردگان انجام دهد، کارهايي که هيچيک از نهادهاي متولي عريض و طويل و مسئولان و مديران تا کنون نتوانسته‌اند انجام دهند.

رحماني، معلم پايه ابتدايي بخش فلارد از توابع شهرستان لردگان است که شغل مقدس آموزگاري را از همين امسال آغاز کرده اما ۱۴ سال است که در عرصه قرائت قرآن کريم فعاليت کرده و از شش سال پيش به‌عنوان مربي قرآن در منطقه در راه خدمت به قرآن کريم تلاش مي‌کند. اين قاري جوان همچنين مسئول جامعه قرآني عصر در منطقه فلارد و نيز مربي کانون تخصصي قرآن خادمياري حرم علي بن موسي الرضا(ع) اين منطقه است که فعاليت‌هاي پررنگ و درخشاني را در اين دو مجموعه براي مردم منطقه داشته است. نقطه درخشان فعاليت اين چهره جوان قرآني توفيق در جذب عموم مردم به‌ويژه جوانان و نوجوانان و راه‌اندازي جلسات خانگي قرآن در منطقه فلارد است که بر اين اساس، وي در حال حاضر ۶۰ جلسه خانگي قرآن را در شهرها و روستاهاي منطقه فلارد فعال کرده و بيش از ۳۰۰ نفر در اين جلسات حضور مستمر و منظم دارند. اين آمار در منطقه نه چندان وسيع فلارد، به‌تنهايي يک پنجم از کل آمار جلسات خانگي قرآن استان را تشکيل مي‌دهد. ميلاد پر برکت حضرت علي اکبر(ع) و روز جوان بهانه‌اي شد تا با اين جوان فعال قرآني گفت‌وگويي داشته باشيم که از نظر خوانندگان گرامي ايکنا مي‌گذرد.

حوزه فعاليت بنده بيشتر معطوف بر نوجوانان و جوانان است، اگرچه از کودکان و بزرگسالان نيز غافل نيستيم اما با توجه به هجمه قدرتمند دشمن عليه جوانان و نوجوانان ما، مي‌طلبد که کارهاي فرهنگي و قرآني در اين رده سني بيشتر و قوي‌تر شود. البته جلسات خانگي قرآن تمام رده‌هاي سني را در خانواده‌ها پوشش مي‌دهد و درواقع خانواده‌محور است.

وي افزود: در راستاي فعاليت در کانون تخصصي قرآن کريم کانون خادمياري آستان مقدس امام رضا(ع) در روستاهاي مختلف بخش فلارد، نوجوانان زيادي در روستاها وارد عرصه قرآني شده و مشغول فراگيري هستند که از جمله ۴۰ نوجوان قرآن‌آموز در روستاي شهريار تحت آموزش قرار دارند.

براي گسترش دامنه فعاليت‌ها و نيز شرايطي که کرونا بر ما تحميل کرد، بخشي از امر آموزش قرآن در فضاي مجازي و به‌صورت آنلاين پيگيري مي‌شود و هر هفته يک الي دو جلسه تمامي مخاطبان در گروه‌هاي سني مختلف يک دورهمي تشکيل داده و از قرآن کريم بهره‌مند مي‌شويم. خوشبختانه استقبال از کلاس‌هاي مجازي آنلاين در طي مدت اخير قابل توجه بوده است به‌طوري که در ابتدا اين کلاس‌ها با سه الي چهار نفر تشکيل مي‌شد و امروز بيش از ۳۰ خانواده قرآن‌آموز در اين جلسات حضور دارند.

 

وي در خصوص فعاليت در دو مجموعه جامعه قرآني عصر و کانون تخصصي قرآن کانون خادمياري گفت: اين دو مجموعه جداي از هم نيستند و در يک مسير و راستا قرار دارند اما اصل مسئله اين است که در کنار آموزش و ترويج قرآن، کنش‌هاي اجتماعي فعال و مستمر را در دستور کار قرار داده و در واقع در راه اجتماعي ساختن آموزه‌هاي نوراني قرآن تلاش مي‌کنيم؛ درواقع، تلاش شده تا جامعه قرآني صرفاً دامنه خدمات خود را به ارائه آموزش به مردم محدود نکند بلکه با بدنه جامعه پيوند بخورد و آحاد مردم را در عرصه‌هاي گوناگون به‌ويژه در برهه‌هاي سخت و دشوار همراهي کند.

از جمله اين اقدامات مي‌توان به راه‌اندازي گروه مجازي متشکل از مخاطبان و قرآن‌آموزان و خانواده‌هاي درگير در هر دو مجموعه يعني جامعه قرآني عصر و کانون تخصصي قرآن کانون خادمياري و فراخوان جمع‌آوري کمک‌هاي نقدي براي دستگيري از نيازمندان منطقه فلارد اشاره کرد. همچنين مراسم ختم‌هاي آنلاين براي شادي روح متوفيان و به ياد رفتگان باعث پيوند و نزديکي اقشار مختلف جامعه با اهالي قرآن و ايجاد اتصال ميان قرآن و عموم مردم شده است و نظير اين خدمات اجتماعي تأثيرگذار فراوان است. برپايي مستمر محافل قرآني و تشويق قرآن‌آموزان نوجوان و جوان براي يادگيري و تلاوت قرآن کريم از ديگر اقدامات است.

 
 
Loaded: ۰%
 
Progress: ۰%
Remaining Time -۰:۰۰
 
رحماني بيان داشت: در طي چندماهي که تجربه کار با دانش‌آموزان پايه ابتدايي را دارم اين نکته برايم محرز شده است که کودکان و نوجوانان تأثيرپذيري بسيار بالايي دارند و هر فضايي که برايشان ايجاد شود در همان فضا رشد و پرورش مي‌يابند و لذا چه خوب است که بستر حشر و نشر با فرهنگ غني قرآني و معارف اهل‌بيت(ع) براي آنان فراهم باشد.

بنده در چهار روستا فعاليت مستمر آموزش قرآن را پيگيري مي‌کنم و خوشبختانه اقبال نوجوانان به فراگيري قرآن بسيار فراوان است، در روستاي شيرمرد که پيش از اين سابقه فعاليت قرآني اندکي داشت، ۳۵ دانش‌آموز با شوق و علاقه به يادگيري مي‌پردازند تا جايي که در مسابقات قرآن دانش‌آموزان حائز ۱۱ رتبه برتر منطقه شدند. در روستاي قره حدود ۳۰ دانش‌آموز، در روستاي شهريار حدود ۵۰ دانش‌آموز و در روستاي کندر، حدود ۲۵ قرآن‌آموز مشغول فراگيري قرآن هستند که بنده به‌صورت حضوري به آموزش آنان مي‌پردازم. اين کلاس‌ها با همکاري و مساعدت پايگاه‌هاي بسيج اين روستاها در ساعات بعدازظهر تشکيل مي‌شود؛ براي علاقه‌مندان روستاهاي دوردست که فرصت حضور دست نمي‌دهد، کلاس‌ها به‌صورت آنلاين برگزار مي‌شود.

کلاس‌هاي بنده به دور از فضاي استاد و شاگردي و با همدلي و صميميت همراه است، همه ما دور هم مي‌نشينيم و علاوه بر يادگيري قرآن در خصوص همه مسائل و دغدغه‌ها نيز صحبت مي‌کنيم و يک فضاي رفاقتي و دوستانه با قرآن‌آموزان ايجاد شده است. لذا رويکرد بنده اين نيست که در ساعتي مشخص در کلاس حاضر شوم و مطالبي را بگويم و بروم بلکه تعامل و ارتباط دوستانه با قرآن‌آموزان در محيطي صميمي و ايجاد شور و شوق براي يادگيري در دستور کارم قرار دارد. تهيه کليپ‌هاي آموزنده و جذاب قرآني، استفاده از اشعار قرآني و فعاليت‌هاي جنبي از اين دست نيز در افزايش شور و نشاط در نوجوانان تأثيرگذار است.

تلاش بنده اين است که با اخلاق حسنه و حُسن برخورد با دانش‌آموزان آنان را به فراگيري قرآن تشويق کنم و خوشبختانه اين افراد را ماندگار و حفظ کنم و مانع ريزش در کلاس‌ها شوم و در اين راستا صدها دانش‌آموز دختر و پسر منطقه فلارد در گروه‌هاي مجازي شبکه‌هاي اجتماعي عضو هستند و از آموزش‌هاي قرآن بهره‌مند مي‌شوند.

 

اين فعال قرآني تصريح کرد: در گام نخست شناسايي افراد علاقه‌مند و دغدغه‌مند را در دستور کار قرار داديم که اين افراد در گروه‌ها و رده‌هاي سني و اقشار گوناگون قرار دارند، ضمن اينکه تمامي فعاليت‌هاي ساماندهي جلسات خانگي به‌صورت شورامحوري مديريت مي‌شوند لذا هر تصميمي با همفکري و نظر شورا و نه بر پايه نظرات شخصي اتخاذ مي‌شود. در گام بعدي، افراد شناسايي شده را با بهره‌گيري از تبليغات گسترده در فضاي مجازي و دعوت چهره به چهره جذب کرديم تا در جلسات خانگي قرآن به‌کار گيري شوند.

درواقع بسياري از چهره‌هاي قرآني و فعالان، اساتيد و حافظان و قاريان قرآن کريم محصول جلسات خانگي قرآن هستند، بنده نيز از کودکي و از زماني که به ياد دارم در اين جلسات رشد کرده و بالنده شده‌ام لذا در راستاي خدمت به قرآن کريم رسالت دارم کارکرد جلسات خانگي را به آحاد جامعه ابلاغ و مردم را از آثار و برکات اين جلسات آگاه کنم.

 

وي اشاره داشت: براي گسترش جلسات خانگي قرآن نيازمند مربي آگاه و توانمند هستيم و لذا تربيت مربي قرآن براي آينده از ميان همين نوجوانان و جوانان امروز بايد شکل بگيرد و توجه به آموزش قرآن در مدارس و مؤسسات و مراکز قرآني به‌صورت جدي پيگيري شود. برگزاري مسابقات قوي و رويدادها و محافل قرآني جهت تشويق نوجوانان به يادگيري و انس با قرآن نيز نکته‌اي است که نبايد از آن غافل باشيم.

در همين راستا با کمک خيران براي جذب نوجوانان به قرآن برگزاري محافل انس با قرآن به‌صورت مجازي در ماه مبارک رمضان در دستور کار قرار دارد تا بتوان شور قرآني را با حضور قاريان ممتاز استان در ميان نوجوانان و خانواده‌هاي آنان ايجاد کرد و افرادي که حضور فعالي در اين محافل داشته باشند به قيد قرعه هزينه سفر به مشهد مقدس را دريافت خواهند کرد. اين دست کارهاي ساده اما تأثيرگذار سبب جذب نوجوانان و جوانان به قرآن مي‌شود و هر يک از اين افراد مبلغ پيام قرآن به خانواده‌هاي خود هستند، ضمن اينکه مي‌توان از اين افراد علاقه‌مند و مستعد مربيان و اساتيد توانمند براي جلسات خانگي قرآن و آموزش و ترويج فرهنگ قرآني در جامعه بهره‌ گرفت.

رحماني گفت: متأسفانه در منطقه فلارد مربيان دوره ديده در مباحث تفسير و تدبر و نيز حفظ قرآن کريم وجود ندارد و از همين فرصت استفاده مي‌کنم و اين مطالبه را از مسئولان دارم که در تربيت و تامين مربيان توانمند و باسواد براي منطقه فلارد که مملو از خيل علاقه‌مندان به فراگيري قرآن است، چاره‌انديشي کنند. برگزاري دوره‌هاي حفظ موضوعي و تفسير موضوعي قرآن کريم در ماه مبارک رمضان با بهره‌گيري از تفسيرهاي ساده مانند تفسير نور در دستور کار قرار دارد.


خوشبختانه خانواده‌هاي فلاردي از فضاي ايجاد شده و فعاليت‌هاي قرآني موجود استقبال و ابراز خرسندي مي‌کنند. بار ديگر از مسئولان مي‌خواهم که توجه ويژه‌اي به منطقه فلارد داشته باشند چرا که افراد علاقه‌مند زيادي دارد که شوق فراگيري قرآن را دارند و براي تعميق مباحث قرآني در اين افراد نيازمند اساتيد و مربيان متخصص هستيم که اميد است با تلاش دسته‌جمعي بتوان اين منطقه قرآن‌دوست را به مهد قرآن استان تبديل کرد.
 
 
Loaded: ۰%
 
Progress: ۰%
Remaining Time -0:00
 
انتهاي پيام
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 



جهت عضويت در کانال های خبري سلام لردگان روی تصاویر کليک کنيد
پیوند
سايت رهبري

دولت

مجلس